Det er ikke alltid så lett å vite hva de seneste trendene er, og det er heller ikke alltid så lett å vite hvordan man skal legge en strategi som fungerer for akkurat din bedrift. Derfor skal vi gi deg noen gode tips til hvordan du best kan drive online markedsføring slik at du får så mye ut av markedsføringen som mulig.

Vi håper at disse tipsene vil hjelpe deg godt på veien slik at det blir lettere for deg å ta strategiske valg som fungerer godt for din bedrift. Det er ikke sikkert at alle tipsene vil fungere for dere, men ta til dere de tipsene vi kommer med og deretter vurder hvorvidt det er tips som passer dere eller ikke.

Markedsføring på Instagram

Det er kanskje ikke alle som kan nå målgruppen sin på Instagram, men det er en super plattform for å promotere egen bedrift, og det finnes faktisk et større mangfold av brukere enn det mange tror. Det er derfor lurt at bedriften hvert fall har en Instagramprofil slik at forbrukere kan titte litt på det dere har å by på. Om du driver et nettcasino vil det for eksempel kanskje ikke ha så mye for seg å ha en Instagramprofil.


På denne plattformen kan du få mye av det vi kaller for organisk eksponering. Dette vil si at du ikke betaler for eksponeringen, men at publikum og forbrukere kommer til dere på egenhånd – altså organisk. Bruk hashtags og geotag for at flere skal kunne se innleggene dine, og vips så skal du se at dere er flere som får med seg det dere gjør enn det dere først hadde tenkt. Her er mulighetene mange og man trenger absolutt ikke å være en ekspert for å få det til!

SEO – Googles beste venn

Det er også viktig å tenke på hvordan nettsiden din fungerer på en søkemotor. Er det enkelt for forbrukere å finne frem til nettsiden din, forstår de hva den går ut på, kommer den opp når de søker etter produkter eller tjenester som dere tilbyr? Her er det mange spørsmål det er verdt å stille seg som SEO kan hjelpe deg med. SEO fungerer på mange forksjellige måter, og det finnes mange forskjellige varianter innenfor SEO, som står for Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering på norsk.

Når du skal tenke på SEO så er det lurt å bruke en programvare for å gjøre en analyse av søkeord. Søkeord er nemlig supert for at nettsiden din skal komme høyere opp på resultatlisten når forbrukere søker på i nettleseren sin. Hvis du har brukt riktige søkeord på nettsiden din, for eksempel «salg», «sommerkjole» og «størrelse» som er tre ord mange søker på i forbindelse med klær, så vil det være bra for din klesbutikk på nett. Her blir du nødt til å gjøre egen og oppdatert analyse slik at du kommer frem til ord som passer perfekt for din målgruppe og for akkurat din bedrift!