I dag har nettsider blitt et must-have for alle virksomheter. Ikke bare har de erstattet en rekke tradisjonelle medier som annonser og billboards, men det er også den mest populære måten forbrukere handler på. Nettopp derfor har SEO blitt stadig viktigere for selskaper som ønker å lykkes på nett. I denne artikkelen skal vi derfor se litt nærmere på hva grunnleggende SEO er, samt hvorfor det bør være en integrert del av din strategi.

Hva er SEO?

SEO står for Search Enige Optimizaton eller søkemotoroptimalisering som det gjerne er omtalt som på norsk. Enkelt forklart betyr dette at man forsøker å optimalisere nettsidene sine slik at de blir lett synlig på store søkemotorer som Google. Dette er spesielt aktuelt i konkurranseutsatte industrier der mange selskaper tilbyr en lignende tjeneste.

Et godt eksempel på dette er nettcasino og bingo på nett. Her er det viktig fror operatører å gjøre sin side så synlig som mulig, slik at man kan tiltrekke seg så mange spillere som mulig. Derfor har vi sett at stadig flere selskaper som tilbyr nettspill har begynt å tilby veiledninger, publisert nyheter og blogginnlegg. Dette bidrar til å gjøre nettsiden deres mer synlig, og dermed øker sannsynligheten for at nye spillere skal finne veien til deres plattform.

Hvordan finner man riktig SEO strategi?

Det første du bør tenke på når du skal legge riktig SEO strategi er; hvem er det du ønsker å treffe? Dette kan virke enkelt ved å si at en butikk for herreklær eksempelvis ønsker å treffe målgruppen menn. Imidlertid vil det være viktig å snevre det ned ytterligere til å si at man eksempelvis ønsker å treffe menn mellom 25-40 som har en voksen klesstill.

Dette vil gjøre at man kan fokusere på de riktige søkeordene, og dermed også øke sannsynligheten for at man treffer riktig. Det er gjerne mange som kjemper om den samme målgruppen og nettopp derfor er det viktig at man har en god SEO strategi med så høy konsentrasjon som mulig. Dette vil bidra til å styrke SEO mulighetene for din nettside.

Hva skjer om man ikke fokuserer på SEO?

I dag vil de aller fleste selskaper være helt avhengige av å utarbeide en solid SEO strategi for sin merkevare eller nettside. Det kan nemlig være stor fare for at man mister synligheten på sin nettside dersom man overlater SEO til tilfeldighetene. Denne trenden forventer vi at vil fortsette fremover også, etterhvert som stadig flere tilbydere tar del i den digitale konkurransen om kundene.

Dette gjør at mange vil være nødt til å ha en klar SEO strategi fra de først lanserer sine nettsider slik at man får den indeksert og truffet riktig kundegruppe fra starten av. Spesielt nettbutikker og andre konkurransepregede konsepter vil være avhengige av at man får en god synlighet på nett fra første stund. Nettopp derfor har SEO blitt en viktig del av markedsføringen til mange selskaper og det har vokst frem en rekke markedsføringsbyråer som tilbyr SEO optimalisering for sine kunder.